Debata Młodzi na Agorze odbyła się 13 VI 2016 r. w Instytucie Filozofii UWr. Temat: Na ile spustów można zamknąć osobę twórczą?
W trakcie debaty obejrzeliśmy film Klatki Mirosława Kijowicza, a następnie dyskutowaliśmy problematykę w nim zawartą. W debacie uczestniczyli uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 we Wrocławiu, Szkoły Podstawowej Szalom Alejchem oraz opiekunowie grup i goście.
Materiał przygotowany na debatę: OpenOffice Impress (odp) / Power Point (ppt)
Dnia 14.12.2016 r. odbyła się we wrocławskiej Małej Uczelni debata filozoficzna pt. Dlaczego jeżyk milczy? - czyli o relacji między językiem a doświadczaniem siebie i w sobie. Uczestnikami byli uczniowie szkół podstawowych, ich nauczyciele oraz opiekunowie, a także koordynatorka projektu Jestem z Wrocławia, więc myślę, w ramach którego debata się odbyła, Katarzyna Kuczyńska. Zajęcia przygotował i poprowadził Sebastian Wachowiak. Motyw przewodni debaty wpisywał się w tegoroczną tematykę projektu: język, mowa, komunikacja. Podczas spotkania dzieci obejrzały krótką animację Jeżyk we mgle, a następnie przy wsparciu prowadzącego rozpoczęły rozmowę.
Najmłodsi uczestnicy, to uczniowie Szkoły Podstawowej nr 3 we Wrocławiu oraz Małej Uczelni, która jest autorską szkołą pozasystemową. Była to zatem obopólna okazja, by spojrzeć na edukację z innej perspektywy.
Konspekt zajęć Prezentacja na zajęcia Foto na zajęcia (doc.) Foto na zajęcia (jpg)
TUTAJ ZNAJDZIESZ PORTALE EDUKACYJNE, MATERIAŁY DO POBRANIA, CZASOPISMA INTERNETOWE, BLOGI, PROJEKTY EDUKACYJNE, MEMY, BAJKI, CYTATY, GRY EDUKACYJNE, WYKŁADY, FILMY, STRONY NAUCZYCIELI
PORTALE EDUKACYJNE
http://www.racjonalista.pl/kk.php/d,245/q,Etyka
http://www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=94:publikacje&Itemid=1208
http://akademiamlodegofilozofa.pl/
http://academicon.pl/filozofia/
http://monda.eu/pl/modules/thinking/1
http://www.eduteka.pl/kat/studia/filozofia/
teksty
http://etyczniezakreceni.blogspot.com/
http://obrazyfilozofii.blogspot.com/
https://filozoficznykrakow.wordpress.com/
http://lekcje-etyki.blogspot.com/
http://etykwszkole.blogspot.com/
http://blogfilozoficzny.blox.pl/
http://chetkowski.blog.polityka.pl/
http://lucyferkiem.blogspot.com/2012/12/mam-swoje-zdanie-i-szanuje-twoje-etyka.html
http://robila.overblog.com/search/%22nieco-dziennik%20etyczny%22/
http://filozoficzny.blox.pl/2013/04/Ciekawe-strony-nauczanie-etyki-i-filozofii.html
http://www.edukacjaetyczna.pl/
http://etykapraktyczna.pl/pismo.html
http://www.lego-logos.pl/ - projekt edukacji filozoficznej (i nie tylko)
http://www.pracownia-filozoficzna.pl/ - Pracownia Heureka
http://phronesis.org.pl/projekt-myslec-w-szkole/konspekty-projektu-myslec-w-szkole/ - Stowarzyszenie Phronesis, projekt Myśleć w szkole
http://www.filozofia.uni.wroc.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=22&Itemid=41 - Wrocławska Wszechnica Filozoficzna
http://issuu.com/igo1/docs/zrozum_swiat_igo - materiały z zakresu edukacji globalnej dla szkół podstawowych
http://www.pracownia-filozoficzna.pl/blog.html - filozofia dla dzieci
http://vademecumgdynia.org/category/akademia-malego-filozofa/
http://www.bezuprzedzen.org/ - Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami - program z zakresu edukacji antydyskryminacyjnej
http://www.ceo.org.pl/ - projekty edukacyjne, scenariusze lekcji o tematyce społecznej
http://www.dlatolerancji.e.org.pl/ - To, co wspólne/to, co różne – program dla tolerancji
http://wartosci-zycia.org/ - Wartości życia – program edukacyjny
http://www.uniwersytet-dzieciecy.pl/files/document/e9d085ff756a3bc8e046c22314b5c6ec1264763090.pdf
http://edukacja.3bird.net/etyka.html
http://eudaimonia-stowarzyszenie.blogspot.com/ - projekt Kraina Filozofii
www.fundacjasokrates.org - strona Fundacji Wspierania Filozoficzno-Humanistycznych Działań Społecznych SOKRATES
http://www.obf.edu.pl/ - Ośrodek Badań Filozoficznych – wydarzenia, teksty, projekty edukacyjne
www.avant.edu.pl - pismo awangardy filozoficzno-naukowej
http://wolnoscodreligii.pl/wp/category/dzialania/kampania-religia-i-etyka-w-szkole/
https://www.youtube.com/watch?v=D5FjCv-wd14
http://wszechmysli.blogspot.com/2015/09/ciekawostki-filozoficzne-2.html
http://thephilosopher.soup.io/
http://cytatybaza.pl/cytaty/filozoficzne/
http://filozofuj.eu/publicystyka/galeria-cytotow/
GRY
Sednokrąg: https://wiedzaradosna.wordpress.com/
Karty edukacyjne: http://klanza.eu/kategoria-Karty_edukacyjne_i_dialogowe_376.html
http://www.oh-cards.com/files/flyer_poln.pdf
Karty, gry i inne pomoce na lekcje etyki (klasy 4-6)
http://filozofuj.eu/dorota-monkiewicz-cybulska-zagrajmy-w-filozofie/
Mediateka portalu Academicon
Filmy analityczno-krytyczne i metodyczno-szkoleniowe
https://www.youtube.com/watch?v=aUMSq82IM2o&list=TLaUEDwp-4miMoWd2_p6dwCzMLRqI5373I
https://www.youtube.com/watch?v=sTXa7QUYxaI
https://www.youtube.com/watch?v=oVEkNVmPBcg
https://www.youtube.com/watch?v=Uw04N176w50
https://www.youtube.com/watch?v=ShZtvPSiqAM
https://www.youtube.com/watch?v=psmVhh41h-k
Filmy inne
www.filmpolski.pl/fp/index.php/rec/24527
https://www.youtube.com/results?search_query=co+ty+wiesz+o+filozofii - cykl Co Ty wiesz o filozofii?
http://www.youtube.com/watch?v=F-znm2KYdmU&feature=related - L. Kołakowski O czym mówią nam wielcy filozofowie
https://www.youtube.com/watch?v=R9Sx3EzeDig - L. Kołakowski Rozmowy z mistrzem
https://www.youtube.com/results?search_query=ko%C5%82akowski+leszek+bajki+z+kr%C3%B3lestwa - L. Kołakowski, bajki filozoficzne
www.festiwalfilmufilozoficznego.com
http://www.planeteplus.pl/dokument-blizej-prawdy-2_32282
Weronika Pelec
Instytut Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego
III rok specjalizacji nauczycielskiej z filozofii i etyki (2011)
TEMAT: Etyczne aspekty globalizacji.
Czas trwania: 45 minut
Liczba uczestników: 20 osób
Lekcja do przeprowadzenia na etapie gimnazjalnym.
Cele lekcji:
Cel ogólny:
· przedstawienie etycznych aspektów procesu globalizacji.
Cele szczegółowe:
· wiedza: co oznacza termin globalizacja, uczeń zna pozytywne i negatywne skutki procesu globalizacji, potrafi wskazać te, które mają charakter etyczny,
· uczeń rozwija wyobraźnię, umiejętność wnioskowania, definiowania pojęć,
· uczeń przyjmuje postawę bardziej świadomą wpływu procesów związanych z globalizacją na kształt życia jego i innych ludzi.
Metody pracy:
· praca z tekstem,
· tworzenie wspólnego rysunku na tablicy pod kierunkiem nauczyciela,
· dyskusja.
Środki dydaktyczne:
· tekst źródłowy: wybrane przez nauczyciela definicje terminu globalizacja (zaczerpnięte przykładowo z encyklopedii PWN lub Wikipedii).
Przebieg:
1. Nauczyciel rozdaje teksty źródłowe, uczniowie zapoznają się z nimi a następnie próbują odpowiedzieć na pytanie nauczyciela : czym jest globalizacja? 10 minut
2. Nauczyciel dzieli tablicę na dwie części – na jednej części rysuje blok oznaczający kraj bardziej rozwinięty, na drugiej dom ze słomianym dachem oznaczający kraj mniej rozwinięty. Uczniowie zgłaszają propozycje dorysowania na tablicy kolejnych elementów, które w krajobrazie zostaną zmienione przez proces globalizacji. Elementy te są dorysowywane. Równocześnie każdy nowy pomysł jest poddawany pod dyskusję, wymieniane są jego ewentualne wady oraz zalety.
Proponowane efekty procesu globalizacji, których symbole powinny znaleźć się na rysunku:
· organizacje międzynarodowe, takie jak ONZ, Amnesty International, Green Peace, NAFTA – bądź inne działające na polach militarnych, handlowych oraz ekologicznym o zasięgu światowym,
· McDonalds, H&M, etc (problem związany z koncernami, ujednolicenie kultury, problem związany z tanią siłą roboczą, upadanie drobnych przedsiębiorstw),
· rozwijająca się turystyka,
· Internet, telewizja, telefonia,
· ujednolicenie kultury – te same filmy można obejrzeć na całym świecie – podobnie książki, płyty, język angielski jako język międzynarodowy,
· wpływa na religię (np. meczety w Europie, mieszanie się religii, powstawanie nowych)
· problemy związane z ekologią.
25 minut
3. Dyskusja:
· Czy człowiek w Europie powinien czuć się odpowiedzialny za kogoś w Afryce?
· Czy kiedykolwiek będzie możliwe to, że świat dziś bardziej zacofany będzie taki sam jak świat zachodni? Dlaczego?
· Czy fakt, że jedna kultura dominuje nad innymi jest czymś pozytywnym?
· Czy globalizacja na płaszczyznach gospodarczej, kulturowej i politycznej zachodzi na ten sam sposób?
· Czy zalety globalizacji przewyższają wady?