Protokół z zajęć przedszkolnych

 

 

Temat zajęć: Odróżniam i oceniam

Data zajęć: 01.10.2010r.

Ilość osób prowadzących: 3

Ilość osób biorących udział w zajęciach: 18

Legenda: P1 – Pani Kasia, P2 – Paulina, P3 – Gosia, D – Wszystkie dzieci, D1-18 – wypowiedzi pojedyncze dzieci.

Przebieg zajęć:

1.      Przedstawianie się.

2.      Wstęp:

P1 – Wiecie dlaczego dzisiaj się spotkaliśmy? Będziecie mieć zajęcia z filozofii
i po dzisiejszych spotkaniu okaże się, kto w tych zajęciach będzie uczestniczył. Czy ktoś
z Was słyszał o filozofii?

D – Nie!

P1 – To ja Wam na początek nie będę zdradzała co to jest filozofia, powiem Wam tylko
tak troszeczkę, że przy filozofii robi się różne rzeczy, ale najważniejsze jest to, żeby dużo mówić. Czyli dzisiaj będziemy sporo rozmawiać, ale też się bawić.

3.      Przeprowadzanie zajęć (muzyka):

P2 – Mamy dla Was niespodzianki. Najpierw posłuchamy muzyki. Lubicie słuchać muzykę?

D – Tak!

P2 – To posłuchajcie dokładnie muzyki i potem powiecie jakie macie z nią skojarzenia,
czy Wam się podoba, czy jest smutna, wesoła?

(muzyka country)

(dzieci tańczą i bawią się)

P3 – I jak podobała się Wam ta piosenka? Jak myślicie, to było wesołe, smutne?

D – Wesołe!

 

P2 – Bardzo dobrze. To teraz następna piosenka.

(muzyka klasyczna)

(dzieci bawią się w potwory i straszą koleżanki i kolegów)

P3 – A ta Wam się podobała?

D – Tak!

P3 – A jakie to było?

D – Straszne!

P2 – Bardzo dobrze.

(muzyka pop)

(dzieci tańczą)

P2 – Komu się podobało?

D – Mi, mi, mi!

P2 – A jaka była ta muzyka?

D – Taka rytmiczna i wesoła!

P2 – Dobrze, to posłuchajcie dalej.

(muzyka jazz)

P3 – I jak Wam się podobała?

D – Fajnie!

P2 – I jaka była?

D – Spokojna i nudna!

P3 – Dobrze. To teraz usiądźmy i powiedzcie mi co to są emocje? Słyszeliście o czymś takim?

D – Tak!

P2 –To powiedźcie, co Wam się kojarzy z emocjami?

D1 – To znaczy, że ktoś zaczyna tańczyć.

P2 – Dobrze, co jeszcze?

D2 – Jak ktoś się bawi.

P2 – Okej. A gdybyście mieli podzielić emocje, to powiedzielibyście, że jakie są?

D3 – No normalne!

P2 – No tak, ale możecie się cieszyć albo możecie być smutni.

D4 – Cieszymy się.

P2 – Czyli, jakie mogą być emocje?

D4 – Takie, żeby się cieszyć.

P1 – A kto się kiedyś smucił?

D5, D6, D7, D8 – Ja!

P1 – I jak wtedy było?

D5 – Źle!

D7, D8 – Nudno!

P1 – Czyli mamy już dwie, wcale niefajne emocje. Czyli jakie to są?

D – Źle i nudno!

P1 – Bardzo dobrze.

(dziecko bawi się materacem)

P1 – Myślę, że możemy sobie dać spokój z tym materacem. (zbliża się do dziecka
z [udawaną] złością) i jak się teraz poczułeś, gdy ja się tak do Ciebie zbliżam?
Jakie to są emocje?

D9 – Jest pani zła.

P1 – Tak, ja jestem zła, ale jak się Ty czujesz?

D9 – Boję się!

P1 – Bardzo dobrze, czyli mamy kolejną niefajną emocje. A jakie są dobre emocje?

P3 – A gdybyście mieli wymienić pozytywne emocje, to co byście wymienili?

D1 – Zabawa!

P2 – A kiedy się bawicie, to jak się czujecie?

D – Fajnie!

 

P2 – A jak Was przytuli mama, to jak się czujecie?

D – Fajnie!

(dzieci wygłupiają się)

P1 – Bardzo proszę o trochę spokoju! I tym samym podpowiedziałam Wam jedno słówko. Kiedy jesteśmy cicho to jest jak?

D – Cicho!

P1 – Nie, bo kiedy jest cicho i spokojnie, to czasami ten spokój czujemy w sobie, w jakich momentach?

D – Spokojnych!

P1 – Ale proszę opowiedzieć, proszę sobie przypomnieć.

D5 – Jak jest spokojnie!

P1 – Czyli, jak na zewnątrz jest spokojnie, to w środku też jest spokojnie?

D – Tak!

P1 – Dobrze, czyli mamy spokój, mamy radość jako dobre emocje, a złość, nudę i strach
jako negatywne. To teraz dziewczyny mają dla Was kolejną niespodziankę.

4.      Próbowanie różnych produktów:

P3 – To teraz potrzebujemy odważnego ochotnika.

D6 – Ja!

P3 – Dobrze, podejdź tutaj. (zawiązuje dziecku oczy) Widzisz coś?

D6 – Nie.

P2 – Dobrze, to teraz otwórz buzię. (podaje dziecku łyżeczkę z cynamonem)

D6 – (je) Niedobre!

P2 – Niedobre. Czyli złe emocje. Dobrze, a spróbuj tego. Otwórz buzię. (wkłada dziecku winogrono do buzi)

D6 – (je) Dobre!

P2 – Dobre, czyli jakie emocje?

D – Fajne!

P3 – Fajne, czyli pozytywne, dobre emocje. Bardzo dobrze.

D9 – Teraz ja chcę!

P3 – Dobrze, chodź. (zawiązuje dziecku oczy)

(schemat powtarza się cztery razy z produktami: cytryna – dobre, sól – złe, kakao – dobre, przyprawa – złe, jabłko – dobre, pieprz – złe)

P1 – (po zabawie) Teraz proszę podać mi, jak ktoś robi coś przyjemnego. Co można robić przyjemnego?

D11 – Przytulić!

P1 – Bardzo dobrze, bo jak się kogoś przytula, to jest nam i jemu przyjemnie. A teraz proszę mi podać coś nieprzyjemnego.

D12 – Bić!

P1 – Bardzo dobrze, bicie jest złe i nieprzyjemne. Super, zapracowaliście sobie na kolejną niespodziankę.

5.      Pokazywanie obrazków:

P3 – Kto na ochotnika?

D – Ja!

P3 – To może teraz dziewczynka. Proszę, masz tutaj obrazek. Podnieś go do góry.

D10 – (podnosi obrazek)

D – Królik!

P3 – Bardzo dobrze. A powiedźcie mi, co można dobrego zrobić z królikiem?

D1 – Przytulić!

D6 – Pogłaskać!

D13 – Dać jedzenie!

D14 – Pobawić się!

P3 – Bardzo dobrze! A powiedźcie mi teraz, co można z nim zrobić złego?

D15 – Zjeść go!

D16 – Zabrać mu marchewkę!

D17 – Bić go!

 

P3 – Bardzo dobrze, i to jest złe. (podaje dziewczynce następny obrazek (jedzenie). Co można dobrego zrobić z jedzeniem?

D18 – Zjeść je!

D5 – Dać komuś!

P3 – Dobrze. A co można złego z nim zrobić?

D9 – Wyrzucić!

D6 – Napluć na nie!

P3 – Tak, to są bardzo złe rzeczy.

(schemat powtarza się jeszcze trzy razy z obrazkami: kredki, piłka, plac zabaw)

6.      Rysowanie:

(dzieci dobierają się w pary lub trójki)

(każda grupa losuje kartkę z napisem: nożyczki, pies, słońce, kwiaty, ryby lub samochód)

(każda grupa dostaje po dwie kartki i pudełko kredek)

P2 – Na jednej kartce musicie narysować, co dobrego można zrobić z rzeczą,
którą wylosowaliście, a na drugiej, co złego można z tą rzeczą zrobić. Więc proszę, rysujemy.

(dzieci rysują)

(po kilku minutach dzieci skończyły)

P1 – Skoro wszyscy już skończyli, to teraz będziemy prezentować. Kto miał kwiatki?

D3, D4, D5 – My!

P1 – Dobrze, więc co dobrego można zrobić z kwiatkami?

D3 – (pokazuje obrazek) Mogą rosnąć.

P1 – Bardzo dobrze! A co złego może się z nimi stać?

D4 – (pokazuje drugi obrazek) Mogą nie urosnąć.

P1 – Bardzo dobrze. Więc kto miał słońce?

(schemat powtarza się pięć razy)

7.      Rozdawanie nagród:

(dzieci dostają cukierki )